Beta

”Viritetäänkö Marimekkoa myyntikuntoon?” ”Marimekko istuu valtavan aarrearkun päällä.”

Muotialan asiantuntija uskovat Marimekkoon, jos se vain uskoo omaan brändiinsä.

Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen 
johtaja, muodin professori Pirjo Hirvonen:

”Marimekolla on hyvät lähtökohdat brändinä, mutta on taitolaji pitää brändi oikealla tavalla ajassa kiinni. Marimekolla on tavoitteena sekä lännen että idän markkinat, ja on haaste saada yritys kiinnostavaksi hyvin erilaisilla markkina-alueilla.

Marimekko on panostanut aika paljon kansainväliseen esilletuloon myymäläverkoston kautta. Se, miten kassakilinät toteutuvat, riippuu siitä, miten valmistus, hinnoittelu, markkinointi ja brändi hoidetaan. Uuden taiteellisen johtajan linjasta ei ole minkäänlaista tietoa.”

 

Aalto-yliopiston vaatesuunnittelun lehtori ja vaatesuunnittelija Tuomas Laitinen:

”Marimekko on pitkään ollut talo vailla kirkasta suuntaa. Se on hämmentävää, koska moni maailmanmerkki on kopioinut yrityksen vahvaa visuaalista ilmettä menestyksekkäästi. Minulla on tunne, että Marimekko pelkää omaa radikaalia menneisyyttään. Tuotteista ja Marimekon imagosta puuttuu se vau-efekti, luova hulluus ja ennakkoluulottomuus, mikä oli tunnusomaista kultakauden Marimekolle. Talossa on hyviä suunnittelijoita, mutta on eri asia, annetaanko heidän suunnitella. Marimekko istuu valtavan aarrearkun päällä. ”

 

Muotoilukasvatuksen läänintaiteilija 
ja suunnittelija Mari Savio:

”Marimekko voisi olla tulevaisuudessa yksi maailman kiinnostavimmista kasvuyrityksistä. Siellä puhutaan siitä, miten yritetään olla oman tien kulkijoita, mutta samalla pelataan kaikessa varman päälle. Selkeää linjaa ei synny, jos hommat tehdään sisäänostajien äänestyksillä. Meininki on näyttänyt viime aikoina siltä, että yritystä viriteltäisiin myyntikuntoon. Marimekon pitäisi uskaltaa olla se hullu firma ja tajuta, miten lahjakasta porukkaa siellä on töissä.”

Lue myös Tiina Alahuhta-Kaskon haastattelu tästä.
Mika Ihamuotilan haastattelu tästä.
Helmikuun Imagessa on valtava, hieno paketti Marimekon tulevaisuudesta ja menneisyydestä.