Beta

Oman elimensä sankari: Justin Bieberin peniksen kulttuurinen merkitys

Justin Bieber oli jäädä yli-ikäiseksi teinisensaatioksi, mutta yksi kuva muutti kaiken. Kuvassa entisellä lapsitähdellä on häiritsevästi aikuisen miehen penis.

 

Justin Bieber seisoo bungalowin terassilla Bora Boran saarella. Sotkuiset, blondatut hiukset sojottavat sinne tänne, käsivarret ovat ilmassa kuin säikähtäneellä hämähäkillä. Huoneistossa terassin takana näkyy nainen, joka on pukeutunut kylpytakkiin – jotain jännittävää on täytynyt tapahtua hetkeä aiemmin.

Mutta se on sivuseikka. Vaikka kuva on paparazzin kaukaa kuvaamaa pikselimössöä, se leviää hetkessä ympäri maailman. Vain siitä syystä, että kuvassa näkyy Justin Bieberin penis.

 

Justin Bieberin ura alkoi 12-vuotiaana paikallisen kykyjenetsintäkilpailun hopeasijasta. Hänen yksinhuoltajaäitinsä latasi YouTubeen esityksen ja muita pojan laulamia covereita lähinnä sukulaisten katsottavaksi. Suosio kasvoi, kykyjenetsijä Scooter Braun löysi videot, ja Bieber sai levytyssopimuksen. Vuoden 2009 loppuun mennessä kanadalaisteinistä oli tullut kansainvälinen tähti, vain 15-vuotiaana.

Huippusuosituksi ja huippuinhotuksi Bieber nousi murrosikäisiin tyttöihin vetoavalla kaavalla, yhdistämällä sokerisia balladeja laulavan naapurinpojan hiphopvaikutteiseen mielikuvaan pahasta pojasta. Bieber oli kuin kokonainen poikabändi yhdessä paketissa: ujo ja herkkä poikaystäväkandidaatti, lapsellinen hassuttelija, atleettinen tanssija ja tatuoitu nuorisorikollinen, kaikki samassa ihmisessä. Hän esiintyi Yhdysvaltain presidenttiparille, tuki Haitin maanjäristyksen uhreja ja hänen ensirakkautensakin oli täydellinen: omaa uraa luova suloinen poptähti ja Unicefin hyväntahdonlähettiläs, entinen lapsinäyttelijä Selena Gomez.

Yhden hengen poikabändin kulissit alkoivat murtua, kun Bieberin ja Gomezin kolmen vuoden teinisuhde loppui vuonna 2014. Julkisuuteen vuoti tekstiviestiketju, joka meni suunnilleen näin:

Bieber: Beibi, älä viitsi, rakastan sinua.

Gomez: Kasva aikuiseksi.

Bieber: Haista vittu ja nauti elämästäsi ilman minua narttu!

Gomez: Hienoa!

Bieber: En kuule sinua käteiseltäni. Olet kuuluisa vain minun takiani, ja kaikki tietävät sen.

Samana vuonna Bieber pidätettiin ajokortitta ja päihtyneenä ajamisesta. Hän heitteli naapurinsa taloa kananmunilla ja tuomari passitti hänet vihanhallintakurssille suunnilleen samoilla sanoilla kuin Gomez. Häntä epäiltiin myös limusiinikuskin pahoinpitelemisestä ja henkivartijansa yllyttämisestä paparazzin kimppuun.

Bieberistä oli tullut yksi maailman suurimmista, mutta myös vihatuimmista poptähdistä: hänen Baby -videonsa on YouTuben toisiksi katsotuin – ja saanut eniten ”dislikejä”. Jopa 340 000 ihmistä allekirjoitti addressin, jossa vaadittiin työluvan turvin Yhdysvalloissa asuneen Bieberin karkoittamista maasta rikostensa takia.

Se on karkea esimerkki siitä, miten julkisuuden henkilöstä tulee yleisön mielessä sen omaisuutta – eikä Pikku-Bieber ollut enää sellainen kuin yleisö halusi. Hän oli vienyt sekoilunsa niin pitkälle, että uran hiipuminen vaikutti todennäköiseltä.

Naapurinpojasta oli jäljellä vain poika.

 

Entisten lapsitähtien kapinavaihe kuuluu popmytologiaan siinä missä sen kaltaiset konventiot kuin ”vaikea toinen levy”, ”taiteellinen herääminen” tai ”kuolema 27-vuotiaana”.Se on kuin minkä hyvänsä aikuistumisriitin ensimmäinen vaihe: aikuisten maailmaan ja itsenäistymään ei pääse, ellei ensin jätä taakseen lasten yhteisöä ja rooliaan siinä. Vain kapinoimalla voi syntyä uudelleen.

Syöksykierteiden ikoninen huipentuma pysyy vuodesta ja lapsitähdestä toiseen samana. Se on poliisikuva, jossa aiemmin lapsenkasvoinen tähti on muuttunut lommoposkiseksi, ryytyneeksi raggariksi.

Uudelleensyntyminen on tosin vaikeaa. Näyttelijä Lindsay Lohan aloitti uransa kolmevuotiaana lapsimallina, sai ensimmäisen näyttelijänroolinsa kymmenvuotiaana ja nousi itsekin teini-ikäisenä teinien suosikiksi Perjantai on pahin ja Mean Girls -leffojen ansiosta. Pian hänet pidätettiin kokaiinin hallussapidosta.

Britney Spears taas oli 12-vuotias Disney-kanavan lapsitähti, josta tuli parikymppisenä popmaailman virallinen neitsyt ja pastelliväreihin pukeutuva poptähti. Kun musiikkiura eteni, vaatteet vähenivät ja popbiisit muuttuivat seksuaalissävytteiseksi r&b:ksi. Ura oli yhtä nousukiitoa, kunnes hän erosi teini-iän poikaystävästään, toisesta The Mickey Mouse Clubista ponnistaneesta poptähdestä Justin Timberlakesta ja alkoi sekoilla. Hän meni Las Vegasissa ilmeisen tuiterissa naimisiin lapsuudenystävänsä kanssa (liitto mitätöitiin 55 tunnin kuluttua), solmi uuden liiton taustatanssijansa kanssa, erosi, kirjautui huumevieroitusklinikalle päiväksi, ajoi päänsä kaljuksi ja hyökkäsi paparazzin kimppuun.

Spearsin ja Lohanin aikuistumishankkeet johtivat, kenties, aikuisuuteen. Spears myy edelleen valtavasti levyjä, mutta Lohanin viime vuosien filmografia on vaatimattomampi.

Yksin kotona -elokuvien tähti Macaulay Culkin taas juuttui ikuisiksi ajoiksi lapsuuden ja aikuisuuden väliseen limboon. Culkinin tähti himmeni jo ennen äänenmurrosta, ja hän kehitti vuosien unohduksen aikana tiettävästi ainakin heroiini,- marihuana,- ja Xanax-addiktiot. Nyt Culkinilla on bändi, joka soittaa huuruisia versiota Velvet Undergroundin biiseistä. Tosin internetissä levinnyt lyhytelokuva Culkinin traumatisoituneen Yksin kotona -roolihahmon myöhemmistä vaiheista saattaa nostaa häntä uuteen suosioon.

 Ei ole ihme, että monet entiset lapsitähdet näkevät vaivaa kapinoidakseen itsensä aikuistähdiksi hallitusti.

Viime aikojen näyttävin esimerkki on Miley Cyrus, joka nousi 14-vuotiaana julkisuuteen esittämällä Hannah Montana -tv-sarjan pääosaa. Hän pyrki naapurintytön imagostaan eroon vähentämällä vaatetusta jo myöhäisteininä. Lopullinen metamorfoosi tapahtui suunnilleen yhdessä yössä pari vuotta sitten. Hän twerkkasi musiikkigaalassa kieli pitkällä, poltteli toisen gaalan lavalla sätkää ja ratsasti musiikkivideoillaan alasti pallomoukarilla, nuoli lekaa ja esitti masturboivansa.

No, ainakaan kukaan ei ajattele enää Cyruksen nähdessään ensimmäisenä Hannah Montanan söpöä naamaa.

Kenties Justin Bieber suunnitteli jotain samansuuntaista suostuessaan Calvin Kleinin alushousumalliksi tai julkaistessaan Instagram-tilillään itsestään takaapäin otetun, pakaran paljastavan alastonkuvan vain paria päivää ennen kohtalokasta Bora Boran paparazzikuvaa.

Kun kuva levisi verkkoon, kansainvälinen, Calvin Kleinin mainoskuvasta alkanut arvuuttelu siitä, onko Bieberin penis todella niin iso, miltä vaikuttaisi, sai hieman epätyypillisesti päätepisteensä. Kuvasta saattoi yksiselitteisesti todeta peniksen olevan kookas. 

Pikkujätti. Iso paha susi. Maailman vahvin nalle. Isojalka.

 

Kun julkisuuteen lapsena noussut paljastuukin seksuaaliseksi aikuiseksi, vanhat mielikuvat rikkoutuvat rytinällä. Bieber ei ole uransa varhaisimmilta vaiheilta tuttu suomalaisille, mutta Pohjois-Amerikassa hän on syöpynyt ihmisten mieliin pienenä ja söpönä nappisilmänä. Hänen täysikasvuisen peniksensä paljastuminen on samalla tavalla häiritsevää kuin näkisi entisen tenavatähden alasti. Hämmennys syntyy siitä, että julkisuuteen lapsena tullutta ajattelee aina lapsena. Bieberin peniskuvat aiheuttivat kohua myös siksi, että hänen faninsa ovat pääasiassa teinityttöjä, joiden uinuvan seksuaalisuuden pelätään heräävän. Naisten seksuaalisuus ja sen varjeleminen on ikuinen yhteiskunnallinen stressin aihe.

Mutta mitä teki Justin Bieber? Hän uhkasi ensin haastaa kuvaajan oikeuteen, mutta vaihtoi taktiikkaa. Hän totesi The Ellen DeGeneres Show’ssa, ettei kuva ollut oikeastaan kovin hyvä, tosiasiassa hänen peniksensä on isompi.

Bora Bora -kuva sattui onnekkaasti samaan hetkeen, kun Bieber tarvitsi todisteita voidakseen siirtyä ”uskottavien popähtien” sarjaan. Ja kuin ihmeen kaupalla peniskuva nosti hänet sinne, ainakin toistaiseksi. Kun Bieber esiintyi kuvakohun jälkeen MTV Video Awards -gaalassa, katsojat olivat ihastuksissaan. Bieber oli palannut parrasvaloihin kuin yhteisönsä ensin eristämä, aikuistumisriitin läpikäynyt nuori, joka on jättänyt entisen itsensä taakseen.

Bieberistä tuli vakavasti otettava. Kriitikot kehuivat uutta, Skrillexin kanssa tehtyä Sorry-hittiä ja Bieberistä otettiin i-D:n kaltaisiin laatulehtiin kuvia, joissa hän esiintyi raikkaana ja maskuliinisena.

 Suttuinen paparazzikuva saattoi pelastaa Justin Bieberin uran, koska hän on mies. Kun naisen kotipornovideo tai seksikuva vuotaa julkisuuteen, hänestä tulee uhri.  Miehen uskottavuuteen sellainen ei vaikuta: he tulevat nähdyiksi, eivät katsotuksi.

Ajatuskin seksistä voi riittää: Kun Justin Timberlake ja Britney Spears alkoivat seurustella, Timberlakesta tuli aikuinen, mutta Spears vakuutteli seksin kuuluvan vasta avioliittoon. Ristiriita uhkasi toki Timberlaken miehisyyttä, ja eron jälkeen hän kertoi lehtihaastattelussa Spearsin neitsyyden ”olevan vitsi”.

Bill Clintonin kanssa seksisuhteen aloittanut Monica Lewinsky kertoi keväällä 2015 pitämässään TED-puheessa joutuneensa slut-shamingin kohteeksi ennen kuin koko sanaa oli edes keksitty. Lewinskyn nimeä ei mainita enää koskaan ilman, etteivät ihmiset ajattelisi sinistä mekkoa tai suihinottamista presidentiltä.

Entä seksipapittarena uraansa raikastanut Miley Cyrus?  Häntä moitittiin huonon esimerkin antamisesta. Kollega Sinead O’Connor meni pisimmälle. Hän kirjoitti Cyrukselle avoimen kirjeen, jossa  sanoi tämän antavan musiikkiteollisuuden ”parittaa itseään”.

 

Mutta eihän alastomuuden tai seksin pitänyt olla enää kiinnostavaa. Kun Lenny Kravitzin nahkahousut repesivät ja paljastivat hänen elimensä viime kesän Tukholman-keikalla, siitä seurasi pari hassua meemiä.

Taidepopparit Grimesista Shamiriin eivät tahdo määritellä sukupuoltaan tai seksuaalisuuttaan. Sellainen ei ole enää davidbowiemainen performanssi, vaan henkilökohtainen tunnustus samalla, kun ”maskuliinisuus” ja ”feminiinisyys” näyttäytyvät yhä useammin rakennettuna show’na. Adelen ja Lana Del Reyn kaltaisten tähtien tunnetta ja meikkiä -yhdistelmät näyttävät harkituilta esityksiltä valkoisesta feminiinisyydestä. 

Samoin peniksestä tulee ennen muuta fetissi, johon jokainen voi lukea haluamansa merkitykset. Valta voi olla sellainen, mutta rocktähtimiesten viskiä, naisia ja rock’n rollia -rutiini toimii enää korkeintaan kliseenä. Mieselostelijoiden aika on ohi. Kun Kotiteollisuus julkaisee valokuvakirjan, jonka kannessa yhtye on alasti, ensimmäinen reaktio ei ole kiihottuminen vaan vaivaantuminen.

Vaikka ihmisten uteliaisuus ei lopu ja alastomuus on koko ajan vähemmän tabu, alastomien julkkisten näkeminen tuntuu aina antikliimaksilta. Superjulkkikset ovat viimeisiä ihmisiä, jotka etäisesti muistuttavat kreikkalaisia jumalia. Ihmisen vaatteiden alta ei voi koskaan paljastua mitään yllättävää, ainoastaan taas uusi vartalo, joka on pohjimmiltaan aina jollain tapaa samanlainen ja erilainen kuin kaikki muutkin. ■

 

Juttua varten on haastateltu filosofi ja seksologi Tommi Paalasta 
ja seksuaaliterapeutti Elina Tanskasta.