Beta

Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen toi ketjun nykypäivään vastuullisuudella, avoimuudella ja esimerkillä.

Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen on tuonut kulahtaneen ketjun nykypäivään vastuullisuudella, avoimuudella ja esimerkillä. Täydellinen pizzakin syntyy kolmesta tekijästä.

Erilaistu. ”Kun tulin firmaan, kiersin sata ravintolaa ja totesin, että emme eroa millään tavalla kilpailijoista. Sanoin hallitukselle, että jos meillä ei ole kirkkaana omaa missiota, emme voi pärjätä. Otimme missioksemme vastuullisuuden. Haimme myös apua ulkoa, vaihdoimme mainostoimistoa ja veimme mission markkinointiviestintään. Nyt kasvamme kaksi kertaa nopeammin kuin ala keskimäärin.”

Paranna maailmaa, muu seuraa perässä. ”Koetan tehdä maailmasta paremman pizza kerrallaan. Kun ihmiset tekevät merkityksellistä työtä, he tulevat innoissaan töihin. Tulokset tulevat perässä.”

Johda esimerkillä. ”Kotipizzayrittäjiä 
on 250. Minun tehtäväni on saada heidät energisoitua. Haluan johtaa esimerkilläni. Kun kierrän Kotipizzoja, minulla on aina auton perässä työvaatteet mukana. Jos yrittäjillä on kiire heitä tavatessani, menen auttamaan keittiöön.”

Viesti. ”Kun otimme Twitterin käyttöön, otin toimitusjohtajana alussa vastuulleni Twitter-tilimme. Vastaan edelleen usein viikonloppuisin asiakaspalautteeseen. Kun on itse asiakkaisiin yhteydessä, kuulee suoraan, mitä asiakkaat ovat meistä mieltä.”

Ole avoin. ”Olemme antaneet strategiamme muille kopioitavaksi ja kommentoitavaksi. Kutsuin vastikään 60 vegaania syömään ja päättämään, mikä vegaanijuusto olisi paras. Suomessa toivoisi yritysmaailmaan vielä enemmän avoimuutta, sitä kautta syntyy parempia prosesseja.”

Hyvä pizza syntyy pyhästä kolminaisuudesta. ”Tarvitaan hyvä taikina, hyvä tomaattikastike ja hyvä juusto. Margarita-pizzan olemus on kaiken perusta. Loppu on asiakkaan oma makuvalinta: pyhän kolmiyhteyden päälle voi lähteä kokeilemaan rohkeasti, vaikka poroa ja kanttarellia, kuten Berlusconi-pizzassa.” ■