Beta

Anniina Nurmi lopetti ekologisen Nurmi-vaatemerkkinsä ja kehittelee nyt 
mallia, jolla yritykset voisivat tehdä vaatteiden vuokrauksesta bisnestä.

Älä osta pikamuotia. ”Pikamuoti on 
muuttanut suhtautumistamme vaattei-
siin. Vaatteista on tullut kertakäyttökulutushyödykkeitä. Systeemi, jossa ostetaan paljon ja halvalla, ei voi koskaan muuttua kokonaan vastuulliseksi.”

Laajenna designkäsitystäsi. ”Design 
on esteettisyyttä, käytettävyyttä ja laatua mutta se on myös tuotteen koko elinkaari – ekologisesta ja eettisestä materiaalin tuotannosta kierrätykseen tai muuhun loppukäsittelyyn.”

Haluttavuus ratkaisee. ”Pitkään uskoin, että vastuullisuusajattelu muuttaa markkinaa. Kuluttajalle pääkriteeri tulee kuitenkin aina olemaan vaatteen haluttavuus, 
sen ulkonäkö ja käyttöominaisuudet. 
Eettisyys ja ekologisuus eivät yksinään riitä. Uskon, että ekologisuus ja kaupallisuus ovat kuitenkin yhdistettävissä. On vain löydettävä helppoja tapoja tarjota eettisesti kestäviä ja haluttavia tuotteita.”

Vuokraa, lainaa, jaa. ”Yhä useampi ajattelee jo, että kaikkea ei tarvitse omistaa. Matkailussa käytäntöjä on muuttanut Airbnb. Sama voi tapahtua vaatebisneksessä. Nyt ollaan totuttu ostamaan secondhandia ja vuokraamaan iltapukuja, mistä kehitys johtaa työ- ja arkivaatteisiin.”

Sijoita vaatteeseen. ”Nyt vaatteen arvo on vain myyntihetkessä, mutta yhtä hyvin vaate voisi olla sijoitus. Vuokralla olevasta vaatteesta saa tuottoa niin kauan kuin se pysyy kierrossa. Mitä laadukkaampi vaate, sen suurempi tuotto. Tavallaan kyse on myös paluusta aikaan ennen pikamuotia, jolloin vaatteita arvostettiin, huollettiin ja korjattiin.”

Valmistaudu muutokseen. ”Näkisin, että tulevaisuudessa vuokraamisesta tulee yhtä tavallinen asia kuin ostamisesta. Mistä tahansa kaupasta voi tasavertaisesti sekä ostaa että vuokrata vaatteita.” ■