Beta

Äiti Maria | toimitukselta

Sillä hetkellä, kun annoin mahani pullottaa televisiossa, alkoi puhelin soida ja sähköposti täyttyi haastattelupyynnöistä.

"Olen aivan varma, että tämä uusi elämäntilanne on herättänyt paljon ajatuksia, jotka lukijat haluaisivat ja jotka heidän täytyy saada tietää."

"Jossain vaiheessa sinun täytyy puhua tästä asiasta. Sinun kannattaisi tehdä se nyt heti, niin sitten siihen ei enää koskaan tarvitse palata, ellet halua."

"Saan kyllä selville, kuka lapsen isä on, jos et itse sitä kerro."

(Lainaus Maria Veitolan kirjoittamasta artikkelista Kaikki äidistä, Image 2/2012)

 

Maria Veitola oli ilmeinen kansihenkilö heti, kun ajatus hänen julkkisäiti-aiheisesta jutustaan syntyi. Onhan talkshow-tähti paitsi omaehtoinen pop-ikoni, myös Imagen pitkäaikainen kirjoittaja – vieläpä sellainen, jonka teksteissä on tunnistettava, oma ääni: yhdistelmä tyttörupattelua ja teräviä havaintoja. Cocktail on vahva ja voi viedä jalat alta, varsinkin jos teksti on henkilökohtaista, kuten nyt.

Veitolan tekstin Kaikki äidistä aiheena on median kiima raskaana olevaa naista kohtaan: odottava julkkis on poikkeuksellisen kiinnostava. Me innostuimme aiheesta, koska näkökulma tuntui tuoreelta, ja koska tiesimme Marian kirjoittavan lehtemme näköisen, kiinnostavan jutun. Maria taas lähti leikkiin, koska saattoi haastattelun antamisen sijaan itse kirjoittaa aiheesta tekstin, jonka takana seistä – ja koska kyse ei ollut mistä tahansa lehdestä, vaan hänelle tärkeästä Imagesta.

Kannen kuvaidea vaati rohkeutta, mutta Marialla riitti kanttia myös siihen.

 

Kannen kuva on kunnianosoitus ja silmänisku. Asetelma on lainattu Vanity Fair -lehdeltä, jonka Demi Moore -kannesta tuli syksyllä kuluneeksi 20 vuotta. Valo­kuvaajalegenda Annie Leibovitzin kuva alastomasta, seitsemännellä kuulla raskaana olevasta näyttelijästä oli aikoinaan sensaatio, ja se lienee yksi maailman tunnetuimpia aikakauslehtikansia.

Teemaa ovat varioineet muutkin, esimerkiksi Marie Claire (Christina Aguilera, 2008) ja Saksan Vogue (Claudia Schiffer, 2010). Viime lokakuussa New York -lehden kannessa oli hätkähdyttävä versio: kuvassa poseerasi harmaantunut 63-vuotias nainen. Otsikko Is she just too old for this? viittasi artikkeliin ikääntyvistä vanhemmista. Kannen kuva oli photoshopattu: vatsa oli lainattu yhdeksännellä kuulla raskaana olevalta mallilta.

Ajan myötä sensaatiosta on siis tullut ikoninen tapa kuvata raskaana oleva nainen. Päädyimme siihen, koska halusimme jutun teemasta mahdollisimman suoran ja pysäyttävän mutta samalla rauhallisen kannen. Koska jutun varsinaisena aiheena oli julkkisäidin rooli, viittaussuhde Vanity Fairiin tai Vogueen tuntui osuvalta kärjistykseltä.

 

Julkkisäiti on sana, jota Maria Veitola tuskin oma-aloitteisesti käyttäisi itsestään. Silti hän huomasi olevansa sellainen viimeistään, kun tv-tuotantoyhtiössä kysyttiin, kuinka hän tulee asian kanssa esiin. Ei hän ollut ajatellut tätä julkisuudenhallinnan kautta, kuka hullu olisi?

Tosin jos on jo valmiiksi tunnettu, raskaudestakin tulee helposti yhteinen asia. Veitola kirjoittaa jutussaan saaneensa paljon ”ihania ja liikuttavia onnentoivotuksia”, mutta myös ikäviä viestejä.

”Yleensä kestän hyvin kaikenlaista itseeni kohdistuvaa arvostelua. Minut pitää järjissäni tieto siitä, etteivät vieraat ihmiset oikeasti tiedä elämäni todellisista suruista ja iloista yhtään mitään. Mutta sitä on vaikeampaa kestää, kun täysin tuntematon ihminen toivoo, että saan keskenmenon tai että synnytän vaikeasti vammaisen lapsen”, Veitola kirjoittaa.

Enemmän aiheesta voi lukea maaliskuun Imagesta.

 

Mikko Numminen, päätoimittaja

Image 2/2011

Lisää uusi kommentti

CAPTCHA
Oheisen kysymyksen on tarkoitus estää roskaposti.