Beta

Image-lehti

Seksi myy, mutta seksiäkin paremmin myy pelko. 1960-luvun mainosmaailmaan sijoittuvan Mad Men -sarjan ensimmäisessä jaksossa päähenkilö Donald Draper lausuu totuuden, jonka jokainen mainosmies, lööpintekijä ja poliittista viestintää ymmärtävä tietää hyvin.

Onni on pelon puuttumista.

”Mainonta perustuu yhteen asiaan: onneen. Ja mitä on onni? Onni on uuden auton tuoksu. Se on vapautta pelosta”, Draperin hahmo vakuuttaa sarjassa asiakkailleen.

Lisää »

Surullinen aina

Omille unelmille rakennettu elämä ja aurinkoinen tyytyväisyys siihen on ajan kuva, mutta toisinkin voi elää. 

 

”Negatiivisuutta, alkoholismii, positiivisuus on meikälle riski.”

Rivi on itsetuhoisuudesta, sekakäytöstä ja kuolemasta räppäävien OD Kokemuksen ja Sairas T:n, ja se on juuri soinut äidinkielen tunnilla Stadin ammattiopistossa Myllypurossa.

Lisää »
Kommentoi 0
Teksti:
Lisää »

Makuasia

Philip Teiristä piti tulla kulturmannen, hienostunut mies hienostuneella maulla. Mutta se ei enää kannata.

 

Kirjailijaseminaari Lillehammerissa, Norjassa. Parikymmentä kolmekymppistä pohjoismaista kirjailijaa vastasi kysymykseen, miksi kirjoittavat.

Norjalainen runoilija halusi etsiä öljyn jälkeisen Norjan runoutta: sitä, mitä runous voisi olla, jos ihminen ei ole keskipisteessä. Tanskalainen runoilija sanoi, että ilman kirjallisuutta ei voi elää. Ruotsalainen sanoi haluavansa antaa äänen niille, joilla ei ole ääntä.

Lisää »

Minulla on ongelma. Se koskee dialogia. Tiedättehän: jotta voisimme ymmärtää toisinajattelevia, pitäisi kohdata heidät ja kuunnella.

Ajatus on kaunis mutta johtaa hankaliin kysymyksiin.

Pitääkö kuunnella kiltisti, jos toinen osapuoli haluaa rajat kiinni ja minusta nykyinenkin maahanmuuttopolitiikka on kohtuuttoman tiukkaa? Miten tulla vastaan ihmisoikeuksia koskevissa mielipiteissä? Millainen on rasismia koskeva kompromissi?

Periaatteessa ”kannatan” dialogia, mutta mitä hyötyä siitä on, jos en aio itse muuttaa näkemyksiäni?

 

Lisää »

”Tiede pitäisi vapauttaa tiedekustantajista.”

Tutkijat tuottavat tietoa, jonka tiedejulkaisut saavat ilmaiseksi käyttöönsä. Avoin tiede on uhattuna, kun tiedejulkaisijat nostavat jatkuvasti hintoja, sanoo tutkija Heidi Laine.

 

Olet mukana vetämässä suomalaisten tutkijoiden Tiedon hinta -kannanotossa, jossa vedotaan avoimen tieteen puolesta. Miten kannanotto syntyi?

Lisää »

Sivut